Autopeka | Sklep motoryzacyjny Tuning

Search
.

Sportowy wydech czy końcówka tłumika – co będzie lepszym wyborem dla mojego samochodu?

Właściciele samochodów często szukają sposobów, aby poprawić wydajność swoich pojazdów, a także nadać im wyjątkowy charakter dźwiękowy. Jednym z najpopularniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest modyfikacja układu wydechowego

Gdy pojawia się decyzja o wyborze pomiędzy sportowym wydechem a końcówką tłumika, wielu kierowców zastanawia się, która opcja będzie dla nich najlepsza. Czy cechować się powinna ona raczej agresywnym brzmieniem, czy może być bardziej stonowana i funkcjonalna? W niniejszym artykule postaramy się scharakteryzować oba rozwiązania, podkreślić ich zalety i minusy, a także przeanalizować wpływ sportowego wydechu oraz końcówki tłumika na osiągi samochodu, jego dźwięk i efektywność.

Sportowy układ wydechowy - czym jest?

Sportowy układ wydechowy to modyfikacja układu wydechowego samochodu mająca na celu poprawę jego osiągów. Standardowe układy wydechowe są zazwyczaj zaprojektowane w sposób kompromisowy, aby zapewnić odpowiednie wyciszenie przy minimalnej utracie mocy. Jednak sportowe wersje wydechu charakteryzują się zmniejszonym oporem przepływu spalin, co przekłada się na poprawę dynamiki pojazdu. Sprawia to, że samochody wyposażone w sportowy układ wydechowy zyskują większą moc, osiągi oraz cechują się o wiele bardziej “rasowym” brzmieniem. 

Kluczowymi cechami sportowych układów wydechowych są trwała budowa kolektora wydechowego, prosta konstrukcja tłumika oraz większa średnica wydechu

  • Sportowe kolektory wydechowe są projektowane i wykonywane tak, aby poprawić parametry silnika. Do ich produkcji wykorzystuje się wysokiej jakości metalowe elementy, często robione są na zamówienie klienta.
  • Tłumiki zazwyczaj są wykonane ze stali kwasoodpornej i są przelotowe. Ich zadaniem jest maksymalne ograniczenie przepływu spalin oraz zmiana dźwięku wydechu na głośniejszy i basowy.
  • Większa średnica wydechu w tuningowanych układach pozwala na dodatkowy wzrost mocy, jednocześnie wpływając na zwiększony poziom hałasu emitowanego przez układ. 

 

W zależności od modelu samochodu mogą występować dodatkowe elementy układu jak na przykład katalizator. Jednak to właśnie wyżej wymienione podzespoły są najbardziej istotne, gdyż to one odpowiadają za sposób pracy wydechu w samochodzie. 

Co daje modyfikacja układu wydechowego?

Modyfikacja układu wydechowego może przynieść szereg korzyści dla właściciela pojazdu, wpływając zarówno na osiągi, jak i dźwięk wydechu. Poprzez zmianę lub modyfikację poszczególnych elementów, takich jak tłumik, katalizator czy kolektor wydechowy, możliwe jest zwiększenie wydajności silnika oraz poprawa dynamiki pojazdu.

Modyfikacja układu wydechowego jest znaczną ingerencją w konstrukcję pojazdu, wymaga więc fachowej wiedzy i umiejętności. Jakie modyfikacje się wdraża? Wykonuje się między innymi wymianę zwykłego kolektora na model sportowy, zwiększenie średnicy całej instalacji, czy też usunięcie katalizatora. Jednak jest to tylko kilka działań, które mogą być podjęte w ramach tuningowania układu wydechowego. Miłośnicy sportowych brzmień zlecają często spersonalizowane modyfikacje, które wymagają zamówienie indywidualnie wykonywanych elementów dopasowanych do danego samochodu. 

Istotnym aspektem jest także wybór wysokiej jakości podzespołów oraz ewentualna wymiana sterownika silnika, co może skutkować nawet 10% wzrostem mocy jednostki napędowej. Jednakże należy pamiętać, że wszelkie modyfikacje powinny być przeprowadzane zgodnie z obowiązującymi normami dotyczącymi dopuszczalnego poziomu hałasu, aby uniknąć ewentualnych konsekwencji prawnych.

Co o modyfikacji wydechu mówią przepisy?

Modyfikacja seryjnego układu wydechowego jest procesem, który wymaga szczególnej uwagi ze względu na przepisy prawne dotyczące dopuszczalnego hałasu oraz czystości spalin. Zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Polsce, istnieją określone limity hałasu, które pojazd może generować. Przekroczenie tych limitów grozi mandatem oraz utratą dowodu rejestracyjnego. W obecnych przepisach dopuszczalny poziom hałasu wynosi 93 dB dla samochodów i 96 dB dla motocykli. 

Co więcej, podczas modyfikacji układu wydechowego, należy zwrócić uwagę na czystość spalin. Niektórzy kierowcy, w dążeniu do lepszych osiągów i charakterystycznego dźwięku silnika, decydują się na usunięcie katalizatora, który odpowiada za redukcję toksycznych substancji w spalinach. Pozbawienie samochodu katalizatora uniemożliwia pomyślne przejście przeglądu na stacji diagnostycznej, co wynika z nienależytych wyników badania czystości spalin. 

 

Pamiętaj, aby legalnie poruszać się po polskich oraz europejskich drogach, należy pamiętać o przepisach, a samochód modyfikować w sposób racjonalny. 

Plusy i minusy sportowego wydechu

Modyfikacja sportowego układu wydechowego niesie za sobą zarówno pewnie korzyści, jak i potencjalne wady. Spośród plusów sportowego układu wydechowego warto wymienić przede wszystkim brzmienie. Jest to bez wątpienia, jedna z największych zalet tuningu wydechu. Głośniejszy, “agresywny” i rasowy dźwięk silnika, poprawia wrażenia z jazdy samochodem oraz wyróżnia pojazd na drodze. Do pozytywów zalicza się również poprawę osiągów i mocy pojazdu. Nie są to zazwyczaj spektakularne zmiany, ale kilka dodatkowych koni mechanicznych i nawet kilkanaście niutonometrów momentu obrotowego, mogą być odczuwalne i zwiększyć przyjemność jazdy, szczególnie miłośnikom prędkości. Zmodyfikowany układ wydechowy może również wpływać na aspekt wizualny, akcentując sportowy charakter samochodu. 

A jakie są minusy sportowego wydechu? Po pierwsze, nieprzemyślana modyfikacja układu wydechowego może prowadzić do poważnych konsekwencji. Przekroczenie limitów głośności lub nieprzestrzeganie norm czystości spalin może skończyć się mandatem, utratą dowodu rejestracyjnego, a nawet kłopotami podczas przejścia przeglądu na stacji diagnostycznej. Co więcej, tuning głośności samochodu może być uciążliwy dla kierowcy oraz otoczenia. Wystarczy sobie wyobrazić kilkugodzinną jazdę samochodem o głośnym, warczącym wydechu – to z pewnością nie jest rozwiązanie dla każdego. Dlatego przed podjęciem decyzji o instalacji sportowego wydechu, ważne jest zrozumienie zarówno korzyści, jak i potencjalnych problemów związanych z tą modyfikacją.

Sportowe tłumiki możemy podzielić na tłumiki końcowe zakończone ozdobną końcówką o różnym kształcie, w tym najpopularniejsze: końcówka okrągła, końcówka owalna, końcówka podwójna oraz tłumiki środkowe przelotowe w tym tłumiki środkowe asymetryczne. Oferujemy tłumiki sportowe takich firm jak: Turboworks, Slide oraz RBS-Technology

Czym są końcówki tłumika i dlaczego się je montuje?

Końcówki tłumika stanowią powszechnie stosowany element, który odmienia wygląd zewnętrzny pojazdu, czyniąc go bardziej designerskim i sportowym. Wykonane z błyszczącej stali lub chromu końcówki, dodają estetycznego wykończenia zarówno starszym pojazdom, jak i tym o nowoczesnym wyglądzie. 

Niektóre ozdobne nakładki końcowe wydechu posiadają wmontowany dyfuzor, który teoretycznie zmienia delikatnie dźwięk wydechu, jest to jednak odczuwalne w minimalnym stopniu. Trzeba brać pod uwagę, że zastosowanie samej końcówki wiążę się przede wszystkim z aspektem wizualnym.  

Końcówki tłumika są obecnie prostym i stosunkowo tanim sposobem na poprawę dźwięku układu wydechowego. Chociaż są one często kojarzone z tuningu wizualnego, należy również brać pod uwagę ich wpływ na aspekt akustyczny. Nie jest to jednak jedyny element wpływający na dźwięk pracy samochodu! Dla miłośników mocnego i warczącego ryku silników o dużych pojemnościach polecamy skorzystać z usług specjalistów z tej dziedziny. 

Montaż końcówek tłumika zazwyczaj nie jest skomplikowany i może być przeprowadzony, przez większość osób, w warunkach domowych, przy minimalnym wyposażeniu. Końcówki takie, w większości przypadków, są wyposażone w śruby, dzięki czemu szybko można je zamontować. Rozwiązanie to jednak ma też swoje minusy – średnica montażowa końcówki musi być prawidłowo dobrana, a z czasem śruby mogą się poluzować, prowadząc do zgubienia końcówki. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc przyspawanie końcówki (praktycznie każdą da się zamontować w taki sposób). W przypadku większych modyfikacji, takich jak wymiana całego układu wydechowego, zaleca się skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu, aby zagwarantować bezpieczeństwo pracy oraz zachować integralność układu.

Rodzaje końcówek tłumika

Nakładki, czyli końcówki montowane często za pomocą śruby mocującej, zazwyczaj przykręcane do rury wylotowej tłumika. Stanowią one estetyczne wykończenie, nadając pojazdowi charakterystyczny, sportowy wygląd. Końcówki wydechu są elementami systemu wydechowego pojazdu samochodowego, znajdującymi się na końcu rury wydechowej.  Wyróżnić możemy dwie główne kategorie nakładek:

  • Końcówki pojedyncze, posiadające jedną rurę wylotową. Ten rodzaj końcówek jest zazwyczaj mocowane za pomocą obejm lub spawu. W prosty, ale skuteczny sposób poprawiają wygląd i dźwięk pojazdu.  
  • Końcówki podwójne, rozgałęziające się w dwie rury wylotowe. Podobnie jak końcówki pojedyncze, zwykle mocuje się je poprzez przykręcenie obejmą lub spawanie elementu w układ wydechowy. Nadają one pojazdowi bardziej dynamiczny wygląd. 

 

Ponadto końcówki mogą przybierać różne kształty i style, od prostych okrągłych końcówek po bardziej złożone, ozdobne wzory i kształty: końcówka okrągła, końcówka owalna, końcówka podwójna, końcówki skośne, końcówka wygięta, końcówka płaska, końcówka kwadratowa.

Nie tylko kształt końcówki ma znaczenie. Możemy także decydować o kolorze końcówek: dostępne są oczywiście standardowe w kolorze srebrnym chrom, ale także czarne, lakierowane w stylu carbon lub neo chrom tęczowe, opalane, szare czy też ciemny chrom.


Poza końcówkami możemy jeszcze zastosować redukcję wydechu, które montowane są, poprzez spawanie, bezpośrednio do elementów wydechu. Ten rodzaj adapterów jest trwale połączony z układem oddechowym. Dzięki niemu można połączyć elementy układu wydechowego o różnej średnicy oraz osiągnąć efekt tzw. bulgotania wydechu. Zapewniają solidność i trwałość, jednocześnie gwarantując niepowtarzalne brzmienie pojazdu.

Jaką końcówkę tłumika wybrać?

Przede wszystkim oczywiście liczy się wizja właściciela auta, końcówka musi się podobać, jednocześnie będąc dopasowana do kształtu zderzaka oraz wyglądu auta. Najpopularniejsze pojedyncze i okrągłe końcówki mogą mieć różną średnicę, a ich zastosowanie często całkowicie odmienia wygląd samochodu. Uniwersalnym rozmiarem wydaje się średnica 76mm, ale oczywiście są też mniejsze, jak i większe mające nawet po 12cm średnicy.

Oczywiście, oprócz jakości wykonania, decyzja o wyborze końcówki wydechu może być również związana z indywidualnymi preferencjami estetycznymi oraz pożądanym efektem. Na rynku motoryzacyjnym dostępna jest szeroka gama produktów różniących się stylem i zastosowanym dyfuzorem dźwięku, więc każdy może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie.

Dzięki szerokiemu wyborowi dostępnych modeli można znaleźć odpowiednią końcówkę dla niemalże każdego typu pojazdu, od klasycznych modeli po najnowsze wersje pojazdów luksusowych. 

Jakie końcówki wydechu polecamy?

Sportowa końcówka wydechu 76 mm Dyfuzor wykonana ze stali nierdzewnej, odporna na warunki atmosferyczne i wysokie temperatury, a także cechuje się czarnym, lakierowanym kolorem. Końcówka nadaje sportowy i elegancki wygląd, jednocześnie będąc produktem uniwersalnym. Poprzez szeroki zakres regulacji uchwytów pasuje do większości samochodów. Montaż części jest nieskomplikowany – wystarczy dokręcić specjalne zaciski. Jeżeli chcemy zamontować końcówkę na stałe, jest możliwe przyspawanie części.

Końcówka tłumika opalana 90 mm Inox wykonana z wysokiej jakości, kwasoodpornej stali nierdzewnej. Jest trwała i odporna na korozję. 

Element uatrakcyjnia wygląd całego pojazdu, dodaje mu sportowego, a zarazem eleganckiego charakteru. Instalacja końcówki jest prosta, wystarczy nałożyć ją na rurę, przykręcić lub przyspawać. 

Efekt opalania neo każdej sztuki jest niepowtarzalny i może się różnić wizualnie.

Co wybrać - sportowy wydech czy końcówkę tłumika?

Wybór pomiędzy sportowym wydechem a końcówką tłumika dla samochodu to kwestia, która wymaga zrozumienia indywidualnych preferencji oraz oczekiwań użytkowania pojazdu. Sportowy wydech, zwykle wykonany z polerowanej stali nierdzewnej kwasówki, oferuje lepszy przepływ gazów wydechowych, co może przyczynić się do nieznacznego wzrostu mocy i momentu obrotowego silnika. Dodatkowo sportowy wydech często generuje bardziej “agresywny” dźwięk, który może być pożądany przez entuzjastów motoryzacji. Jednocześnie może to prowadzić do zwiększonego hałasu w kabinie pojazdu oraz niekorzystnych reakcji ze strony otoczenia. Z kolei, końcówka tłumika może znacząco poprawić wygląd zewnętrzny samochodu. Końcówka tłumika nie wpływa jednak na efektywność samochodu pod względem mocy czy osiąganej prędkości, co może być problematyczne dla kierowców poszukujących wzmocnienia swojego samochodu w tym aspekcie. 

Należy wspomnieć, że modyfikacja układu wydechowego jest bardziej skomplikowana, wymaga odpowiedniej wiedzy i zaplecza, co wiąże się z większymi kosztami. Założenie końcówki tłumika można wykonać w warunkach domowych, stąd cena tego rozwiązania jest znacznie niższa. 

 

Odkryj bogatą ofertę internetowego sklepu motoryzacyjnego Autopeka.pl! Znajdziesz u nas kompleksowe rozwiązania dla Twojego samochodu! Nasz sklep oferuje nie tylko szeroki wybór wysokiej jakości akcesoriów samochodowych, ale także części tuningowe, które pozwolą Ci w pełni wydobyć potencjał Twojego pojazdu. Posiadamy w swojej ofercie części do tuningu układu wydechowego, które nie tylko poprawią wydajność Twojego samochodu, ale również dodadzą mu charakterystycznego brzmienia i unikatowego stylu.